פעילות במוסדות חינוך
מערכת החינוך בישראל מתמודדת עם מצבי קונפליקט, אלימות ומצוקה של הקטינים הנמצאים בה. תפיסות הצדק מאחה והקד"ם (קבוצת דיון משפחתית) יכולות לתת מענה למצבים אלו, שכן הן מגדירות מחדש את מושגי הקהילה כניהול של מערכות יחסים בין החברים בה – מהתלמידים ומשפחותיהם ועד הצוות החינוכי והניהולי. רמת תפקוד גבוהה של בית ספר נגזרת ישירות מאיכות מערכות היחסים המתקיימות בו.
על קצה המזלג – כיצד זה נעשה?
הנחית תהליכים במצבי סיכון, קונפליקט או אירועים של פגיעות כוללים תהליכי הכנה פרטניים ומפגש רב משתתפים שבו לוקחים חלק המעורבים הישירים באירוע, משפחותיהם, אנשי קהילה ואנשי מקצוע שונים על פי בחירתם. הודות למתכונת ייחודית שפותחה בעמותה ותוך שימוש בשיח מאחה, מתאפשר למשתתפי התהליכים ישום עקרונות הצדק המאחה והקד"ם – כנות, הוגנות, ביטוי צרכיהם, שותפות בקבלת החלטות ומציאת פתרונות משותפים הנותנים מענה מיטבי. במפגש נבנית תוכנית פעולה עליה מסכימים המשתתפים שמטרתה להבטיח בין השאר שיפור, התמדה ובמקרים של פגיעה גם תיקון ואיחוי.
ניסיון רב השנים של העמותה מלמד שתהליכים אלו משמעותיים מאד, מאפשרים צמיחה ויכולים להביא לתיקון ואיחוי ארוכי טווח.
עמותת קדם מציעה כיום לבתי ספר:
-
הנחית תהליכי קד"ם במצבי מצוקה וסיכון של תלמידים בבתי ספר
-
הנחית תהליכי צדק מאחה סביב מצבי פגיעה בבתי ספר
-
מסלול הכשרה למורים להתמודדות עם מצבי סיכון ופגיעה, להטמעת השפה המאחה בקהילת בית הספר וטיוב האקלים הבית ספרי
תכנית קד"ם וצדק מאחה מופיעה במערכת גפ"ן – מערכת לימודי החוץ של משרד החינוך:
תכנית מספר 30379 - סל מענים לאוכלוסייות במיקוד
ניתן להזמין את התכנית כדי לקיים תהליכים משמעותיים ולתת מענים מותאמים במצבים של פגיעה, סיכון ומצוקה ולהכשיר את הצוות בשפה וכלים מעולמות הצדק המאחה והקד"ם.